Zavřít
Bilance: Délka hraní: Maximální výhra na technické hře je 500 000 Kč
Sazka svět

Zpackaná aukce: jak se (ne)prodalo nejdražší Porsche všech dob

Zpackaná aukce: jak se (ne)prodalo nejdražší Porsche všech dob

Model navrhl tým pod vedením samotného Ferdinanda Porscheho v roce 1939, aby se zúčastnil 1 500 kilometrů dlouhého závodu z Berlína do Říma. Propagandistická akce, která měla oslavit zahájení výroby lidového vozu (pozdějšího Volkswagenu Brouk), se ale nakonec nekonala. Začala totiž druhá světová válka.

Přečtěte si také: Padla 2. nejvyšší výhra v historii! Online sázka Eurojackpotu přihrála Čechovi výhru 1,4 miliardy


Proto se zastavil i vývoj těchto prototypů, které měly být základem budoucích sportovních vozů. Ferdinand Porsche se zapojil do vývoje válečné techniky. Se stavbou Typu 64 tak pokračoval jeho syn Ferry, pozdější zakladatel automobilky Porsche. Vznikly další dva prototypy a právě třetí z nich byl jediný, který přečkal válku. Bez něj by nikdy nevznikla slavná 550, nebo 911.
 

Klenot rodiny Porsche

Por1_600x400.jpg

Rodina si vůz nechala jako své osobní auto až do roku 1948, kdy jej koupil závodník Otto Mathé. Během 50. let vůz s Mathém za volantem vyhrál řadu soutěží, a Type 64 se tak zároveň stalo prvním aktivním závodním vozem se znakem Porsche. Mathé si vůz nechal celých 46 let – až do své smrti v roce 1995. Symbolicky se tak spojila čísla 64 a 46.

V srpnu tohoto roku byl internet plný zpráv, že právě tento slavný prototyp bude vydražen aukční síní Sotheby’s, a to na tradiční přehlídce veteránů v kalifornském Monterey. Očekávalo se, že bude snadno překonán rekord 14 milionů dolarů (323 milionů korun) – tedy částka, za kterou se prodal předloni závoďák Porsche 917. Pokoření rekordu by z něj udělalo nejdražší Porsche všech dob.
 

Vyvolávací cena šokovala

Por2_600x400.jpg

Jenže se přihodilo něco, co nikdo z přítomných na dražbě nečekal. Aukce kvůli zmatkům a nepozornosti moderátora nedopadla vůbec dobře.

První vlnu pozdvižení zajistila už vyvolávací cena, od které se měla aukce odvíjet. Přestože mnozí čekali dříve uveřejněný odhad 20 milionů dolarů (asi 464 milionů korun), dražba odstartovala až na částce 30 milionů dolarů (asi 696 milionů korun).

Někdo se podivoval, někdo tleskal, každopádně aukce pokračovala a dražitel nadšeně sbíral nabídky od zájemců v sále. Částka za historický klenot Porsche mířila prudce nahoru, v jednu chvíli dokonce obrazovky ukazovaly částku 70 a půl milionu dolarů. To by z prodaného kusu dělalo nejen nejdražší Porsche všech dob, ale také nejdražší automobil vůbec.
 

Zpackaná aukce

Por5_600x400.jpg

V tu chvíli ovšem dražitel rozpačitě uvedl, že došlo k omylu a zmíněná částka nemá být „sedmdesát“, ale „sedmnáct“ milionů dolarů. Stejně tak neměla aukce startovat na „třiceti“ milionech, ale „třinácti“. Plný sál lidí si myslel, že jde o špatný vtip. Někteří zájemci naštvaně odcházeli ze sálu.

Aukční síň se pokusila o opravu a rozjela dražbu znovu. Nikdo z přítomných se ale už na pokračujícím fiasku nechtěl podílet, a tak se vzácný historický automobilový klenot nakonec vůbec neprodal.

Tuto aukci si zkrátka jeden z nejrespektovanějších dražitelů na světě, síň Sotheby’s za rámeček určitě nedá. Dobrá zpráva ale je, že pokud byste tohoto fešáka chtěli mít u sebe v garáži, pořád máte šanci. Teď jen vyhrát v Eurojackpotu, abyste na něj měli dost peněz.

Pokud to ale vyjde už dneska, můžeme vám slíbit, že na vás čeká 1,042 miliardy korun. A možná i Land Rover Discovery, kterým po dnešním slosování odjede jeden Čech nebo Češka. Klikněte si pro online tiket na tento odkaz.

Autor fotografií: Sotheby’s.

Přečtěte si také