Zavřít
Bilance: Délka hraní: Maximální výhra na technické hře je 500 000 Kč
obrázek plovoucího bannery loyalty
Zlaté kolo
Máte 0 z 10 Zlaťáků
Sazka svět

Rozhovor: E-sport je jako Bitcoin před lety. Lepší investici dnes budete hledat jen těžko (II. díl)

Rozhovor: E-sport je jako Bitcoin před lety. Lepší investici dnes budete hledat jen těžko (II. díl)

„Nevezmu do týmu ani nejlepšího hráče na světě, pokud se nebude umět slušně chovat,“ říká Jan Pešek, předseda herního spolku Inaequalis, jehož je Sazka generálním partnerem. E-sport je podle něj dostal rychle nahoru a spousta lidí v něm vidí potenciál výhodné investice. Pro něj samotného je ale e-sport hlavně koníček a zábava. 

V e-sportu na té nejvyšší úrovni se točí poměrně dost peněz. Nejvyšší výhrou v Česku zatím prý byla částka 2,5 milionu korun. Jak je tomu ve světě? Tam se předpokládám částky pohybují ještě mnohem výše. 


Samozřejmě ve světě jsou daleko větší výhry. Dobrým příkladem je The International 2019: Dota 2 Championships, kde první tým získal výhru 15 620 181 dolarů, asi 342 milionů korun. U nás zatím pomyslné prvenství drží Sazka, která je v e-sportu přibližně rok.
 

Řekl byste, že je e-sport dobrý byznys? V čem konkrétně se nejvíce točí peníze? 


E-sport je na vzestupu a rozhodně se v něm začínají točit velké částky. Nejvíce se dá aktuálně vydělat na sledovanosti a reklamě, která začíná být zajímavá i pro subjekty, které se o e-sport nezajímaly.
 

Přečtěte si také: Rozhovor: Vítěz koronakrize? E-sport! (I. díl)


Pořád je ale na české scéně jen pár hráčů, kteří se opravdu živí hraním, oproti desítkám ostatních, kteří si hraním jen přivydělávají a na profesionály si pouze hrají. Nicméně bych e-sport přirovnal k Bitcoinu, když začínal, málokdo tomu věřil a investoval do něj. Pokud se dnes někdo rozhoduje rozumně investovat do e-sportu, neprodělá.
 

Profesionální hráč e-sportu prý může mít hodnotu až 10 milionů korun. Je to pravda? 


V zahraničí možná, v České republice zatím ne. Já rozhodně takového hráče neznám a pokud existuje, tak někdo skrývá poklad nebo uměle navyšuje cenu.
 

Vy sám ale říkáte, že e-sport není o penězích, jak to myslíte?


Neříkám, že e-sport není o penězích, ale že já a spolek Inaequalis to neděláme pro peníze. E-sport se dostal rychle nahoru a hodně lidí vidí potenciál výhodné investice. Já s tím souhlasím, ale pro mě je e-sport především koníček a zábava.
 

Váš spolek klade důraz na dobré vztahy, slušné chování a snahu pomoct jeden druhému. Jak se to projevuje v praxi?


Co vím, jsme jediní, kteří se snaží hráčům dávat nejen šanci zkusit e-sport, ale i je vychovávat. Není pro nás priorita, jaký má hráč skill, kolik hodin denně trénuje, jaká je jeho aktuální forma atd., ale jestli se dokáže slušně chovat, učíme hráče pomáhat si navzájem a začlenit se v e-sportové komunitě. V praxi to buď hráč přijme a zvládne, nebo naše řady opustí.

Inaequalis je neziskové občanské sdružení působící v oblasti e-sportu. Patří mezi přední CZ/SK herní kluby a pravidelně se účastní nejvyšších soutěží, a to i na mezinárodní scéně. Sdružení vzniklo v roce 2011 jako útočiště pro všechny hráče Starcraft II bez ohledu na jejich aktuální schopnosti. Právě unikátní přístup a rozdíl ve schopnostech jednotlivých hráčů vedl ke vzniku jména spolku Inaequalis (latinsky inaequalis – nerovný). Spolek klade důraz na dobré vztahy, slušné chování a snahu pomoct jeden druhému. Pravidelně pořádá online a offline akce s herní tématikou zaměřené na propagaci a rozvoj e-sportu. V současné době má víc než 600 aktivních členů. Více informací o organizaci najdete na tomto odkazu.

Přečtěte si také