Výhra v loterii je snem každého obyčejného smrtelníka. Obrovská částka peněz nabízí neomezené možnosti v tom, co můžeme podniknout, zažít nebo si pořídit. Napadlo vás ovšem někdy, jak se naše priority s věkem postupně mění? Úplně poprvé se v českých loterních dějinách objevuje šance vyhrávat téměř tři miliardy korun, a proto jsme se zeptali mužů a žen z pěti států Evropy, co pro ně znamená bohatství. Miliardářská loterie Eurojackpot výhrami přepisuje dějiny a nově k pátečnímu losování přidává i druhé losování každé úterý.
S věkem rostou nároky na peníze a životní úroveň

Čím jsme starší, tím více peněz potřebujeme pro své pohodlí. Zatímco generace Z, prezentovaná studenty a mladými, kteří nastupují do prvního zaměstnání, je poměrně skromná a spokojená, generace mileniálů už má vyšší nároky. S věkem se požadavky na bohatství stupňují. Podle evropského průzkumu mezi Čechy, Slováky, Němci, Finy a Italy, realizovaného u příležitosti spuštění druhého losování Eurojackpotu, si chudí připadají spíše starší lidé. Dá se u nich sice předpokládat finanční zajištění, ale k dosažení uspokojivé životní úrovně potřebují více peněz. 

Generace Z po životní změně neprahne

Dovedete si představit, že ze dne na den získáte miliardovou výhru v loterii? Jak by potom vypadal váš život? Překvapivě nejčastějšími odpověďmi v průzkumu byl život beze změny. Přestože by měli lidé na účtu částku, kterou si neumíme představit ani napsanou na papíře, spousta lidí by v případě rychlého zbohatnutí dala přednost běžnému životu před povýšením do řad smetánky. Dokonce by s výjimkou Finů ani nechtěli odejít ze své práce. Pouze by si užívali finanční zajištění. Nicméně i v tomto existují rozdíly mezi generacemi. Největší sklon k životním změnám totiž převládá mezi mileniály a lidmi ve středním věku. Mladší ročníky z generace Z jsou většinou spokojené a nemají tendence svůj život měnit. Generace X má zase ráda své stálé zázemí a nerada jej opouští.

Existuje vzorec na to, kde bychom utratili své peníze?

Každý člověk je jiný, takže není úplně možné jednoznačně ukázat prstem na první věc, kterou si šťastný výherce pořídí. Přesto odpovědi dotazovaných Evropanů ukazují shodu mezi generacemi v různých státech. Vlastní nemovitosti a bydlení měli v hledáčku hlavně mileniálové, naopak generace X by si peníze užívala více impulzivně. Pořizovali by šperky, jezdili na dovolené a kupovali luxusní auta.  Mezi extravagantní možnosti, jak naložit s miliardovou výhrou, patří i nejrůznější nákupy, jako je pořízení vlastního ostrova, sbírání umění či soukromé letadlo. Průzkum poukázal na odlišnosti v preferencích mužů a žen, kdy ženy jsou více fixované na jistotu, a proto by raději koupily dům, pozemek nebo rovnou vlastní ostrov, zatímco muži by v rozhodování byli mnohem spontánnější a kreativnější, dopřáli by si vysněný vůz nebo hned celou automobilovou flotilu.

Do představy o bohatství vstoupila ekologie a racionální přístup

Jak si v dnešní době představují lidé drahou nemovitost? Téma ekologie a udržitelnosti se promítlo i do představ o bohatství. Italové, Němci i Finové si luxusní dům představují jako energeticky úsporné bydlení obklopené zelení. Na Slovensku šli ještě dál a místo okázalého luxusu lidé sní o vlastní salaši s ovcemi. Na rozdíl od konce minulého století, kdy symbolem bohatství byla vlastní jachta či letadlo, je nyní za skvělý život považováno bydlení v souladu s přírodou. 

Respondenti přemýšleli o výhře také jako o prostředku k dosažení lepšího vzdělání a zdraví. Pro některé Finy jsou snem preventivní zdravotnické zákroky, jako je například zmrazení vajíček v genetické laboratoři. V Německu by si za vyhrané peníze dopřáli studium na prestižních univerzitách, na kterých se platí vysoké školné.

Život v utajení

Věřte nebo ne, ale není úplně vyloučeno, že ve vašem sousedství žije skrytý miliardář. Lidé napříč Evropu se totiž shodují, že by o své výhře v loterii pravděpodobně řekli maximálně nejbližší rodině jako je manžel, manželka, životní partner, rodiče a potomci. Perličkou je informace, že se najdou i lidé, kteří by výhru tajili i před svými dlouholetými partnery. Tajnůstkařili by zejména muži, jen s výjimkou Finska, kde by si pro sebe častěji nechaly tajemství o výhře spíše ženy.

A jak byste reagovali v případě miliardové výhry vy? Chtěli byste změnit svůj život, bydlet v zeleni, na ostrově, nebo naopak zůstat pěkně doma a tiše si užívat nově nabitých peněz? Prověřte sami sebe. Nově máte šanci stát se miliardářem dvakrát týdně. Kromě tradičního pátečního losování Eurojackpot zavádí i pravidelné úterní.

P.S.: Úterý je skvělým dnem na to, abyste si pohádkovou výhrou změnili život. Spravíte si totiž náladu po nenáviděném pondělí, které bylo dotazovanými vyhlášeno jako nejméně oblíbený den v kalendáři. Podobně nesnášíme neděle a středy. Naopak nejoblíbenější je pátek, sobota a úterý!

Eurojackpot: Nově dvakrát šance stát se miliardářem

Eurojackpot je nejrozšířenější loterií v Evropě, která vznikla ve Finsku, a nyní se hraje v osmnácti zemích. Od října 2014 také v České republice, kde padla dosud rekordní výhra Eurojackpotu: 2,5 miliardy korun.  V roce 2019 pak v Sazce padla nejvyšší výhra v českém on-line sázení, a to ve výši 1,4 miliardy korun. 

Od 29. března loterie Eurojackpot umožňuje zvolit si losovací den nejen v pátek, ale i v úterý. Jen pro tuzemské zákazníky s plným tiketem je po dobu prvních pěti losovacích úterků připravena možnost zahrát si také o celkem 50 Land Rover Defenderů (10 vozů pro každé úterní slosování). Hodnota každého vozu je 2,2 milionu korun. 

*Průzkum pro společnost SAZKA provedla agentura Ipsos. Do mezinárodního dotazníkového šetření byly zahrnuty vybrané země, ve kterých se hraje Eurojackpot – Česká republika, Slovensko, Itálie, Finsko a Německo. Z každé země odpovídalo 500 respondentů, muži i ženy ve věku od 18–65+ let.


Generace X

Pod tímto pojmem označujeme všechny, kteří se narodili přibližně od roku 1965 do roku 1982. V České republice se této generaci přezdívá Husákovy děti. Zažili ještě svět bez počítačů a internetu, zažili socialismus i divoká devadesátá léta.

Generace Y (mileniálové)

Lidé narození v období po roce 1983. Byli vychováváni tak, že když si půjdou za svým, mohou mít, co si zamanou. Jsou jim blízké moderní technologie, postují, sdílejí, stahují aplikace a naplno je používají. Nezřídka bojují s autoritami.

Generace Z

Společné označení pro skupinu lidí narozenou od poloviny 90. let do roku 2012. Vžilo se pro ně označení známé také jako „internetová generace“.  Rádi stahují nové aplikace, tráví hodně času online a moc nerozumí tomu, proč by se měli ještě učit psát rukou.