Supermoderní s revolučními technologiemi. Jaká móda teď letí ve vesmíru?

Která módní značka vyrábí vůbec to nejdražší oblečení na světě? Ani Prada, ani Versace, dokonce ani Hermès. Na nejnákladnějším ohozu je momentálně vyšité logo NASA. 

Když se v roce 1962 vydal John Glenn jako první Američan do vesmíru, měl na sobě také vůbec první model skafandru. Ale je to podobné, jako když si zkusíte vzpomenout, co se nosilo v šedesátých letech. Ohledně materiálů nebylo moc na výběr. Podle pamětníků se v tehdejších vesmírných oblecích nedalo moc hýbat a byly hodně těžké.
 

Přečtěte si také: Mladý tatínek rodině nadělil výhru 250 milionů


To už je teď minulost. Představen byl ultramoderní skafandr xEMU, tedy Exploration Extravehicular Mobility Unit, v překladu tedy Průzkumná jednotka pro pohyb mimo loď. Americký úřad pro letectví a vesmír jej ukázal veřejnosti s tím, že oblečení bude šité astronautům na míru.
 

,,Na doma“ a „na lítačku“


NASA aktuálně používá při cestách do vesmíru dva druhy obleků. Při startu a návratu na Zemi kosmonauti oblékají typický oranžový, který dokáže čelit vysokým teplotám při průletu atmosférou.

Když ale přímo na oběžné dráze opustí raketu a vylezou ven, nosí 125 kilogramů těžký bílý skafandr, který je chrání před extrémním chladem ve volném prostoru. Skafandr xEMU však bude sloužit jen jako ten těžký „na lítačku“. Kromě něj tak NASA ukázala i lehčí oblek Orion Crew Survival System.
 

Výroba skafandru je věda


Vyrobit nový skafandr, to není jen šití. Musí kosmonauta zásobovat kyslíkem, ochránit ho před extrémně vysokými i nízkými teplotami a před radioaktivním zářením. Musí zajistit pohon a komunikaci s Houstonem, a také regulovat teplotu – na orbitě se musí počítat s výkyvem okolních teplot od minus 156 až do plus 120 stupňů.

Ve vesmírných dupačkách jsou navíc i vylepšené švy, aby se předešlo problémům s všudypřítomným lunárním prachem. Ve stratosféře je totiž překvapivě docela čurbes, zkomplikovalo to i odlet Apolla 11 z Měsíce v roce 1969. Pokud se jemný prach dostane dovnitř, může to astronautům zkomplikovat dýchání – a to nikdo nechce.
 

Legrace za 275 milionů

Výroba každého kousku od návrhů až po testy výdrže stojí zhruba 12 milionů dolarů, tedy 275,4 milionu korun. NASA bude technologii i prodávat,  třeba soukromým firmám, které chtějí létat do vesmíru, nebo jiným kosmickým agenturám.

Stejně jako se vesmír otevírá turismu, se i stratosférická móda otevírá pestřejšímu designu. Další vesmírné oblečení totiž nedávno představila společnost Virgin Galactic.
 
 

Vytvořila je ve spolupráci se sportovní značkou Under Armour, a bude sloužit právě pro ty cestující, kteří si koupí komerční let na hranici vesmíru. Ty ale technologiemi zase tolik nabité nebudou. Za to jsou ale krásné, takže – vadí to vlastně někomu?
 

Vesmírnou módu si můžete v kosmu vyzkoušet i vy

Slušivé modré oblečky Virgin Galactic už za pár let můžete obléct i vy, stačí jen vyhrát v Eurojackpotu. Hlavní výhra je teď 506 milionů a k tomu už dneska jeden Čech nebo Češka získá bonusovou prémii v podobě 500 tisíc korun na cestu kolem světa.

Abyste byli ve hře, stačí si pořídit plný tiket včetně Extra 6. A můžete to udělat také online na tomto odkazu.

Autoři fotografií: NASA, Under Armour.

Přečtěte si také