Představené zvýšení odvodu z loterií jde proti tomu, co Ministerstvo financí od začátku deklaruje, tedy že míra zdanění se bude řídit společenskou škodlivostí loterií versus hazard.

„Vláda si nechala letos pro jednání Rady vlády vypracovat nezávislý dokument Hazardní hraní v České republice a jeho dopady od Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti, ze kterého jasně vyplývá, že loterie patří do skupiny málo rizikových nehazardních her. A přesto návrh počítá s 50 % zvýšením loterní daně právě pro nerizikové loterie. To nedává žádný smysl a není to cesta k civilizované Evropě,“ vysvětluje Robert Chvátal, generální ředitel Sazky.

Návrh počítá s otevřením trhu i pro zahraniční společnosti, které by v České republice řádně platily daně. Při 50 % zvýšení loterního odvodu nebudou zahraniční subjekty zřejmě považovat daňové prostředí v České republice za příznivé.

„Obáváme se, že takové firmy nebudou mít žádnou motivaci platit daně v zemi, kde je v porovnání s průměrem EU vyšší zdanění. Je navíc těžké porovnávat zdanění s Evropskými loteriemi, protože většina společností má státem garantovaný monopol, což není případ České republiky. Loterie tak v Česku zaujímá menší podíl než tvrdý hazard, což je úplný opak proti civilizované Evropě,“ doplňuje Robert Chvátal, generální ředitel Sazky.

Tento návrh je nešťastný a fakticky zvýhodňuje nelegální provozovatele, kteří se placení daní v České republice vyhýbají a proti kterým stát není schopen zakročit. Ani nový zákon, který klade na legální společnosti obrovské nároky, nikterak nezaručuje účinný postup proti nelegálním společnostem a nezamezuje nelegálnímu sázení přes internet. Přitom právě zde spočívají největší finanční úniky státu, na které by se měl stát soustředit. Podle studie KPMG státu tímto způsobem uteče zhruba miliarda korun ročně. Nelegální trh dál rychle poroste a zvyšuje se tak riziko odchodu loterií na internetu do šedé popřípadě černé zóny ekonomiky a tuzemské společnosti nebudou schopné jim konkurovat. Posílení černého trhu povede k ještě většímu posílení čistého hazardu, který prokazatelně způsobuje závislost.   

Pro řadu firem je zvýšení odvodu daně likvidační, což opět zvýhodňuje nelegální provozovatele. Pokud se daň takto výrazně zvýší, nezbude dostatečný prostor pro vlastní náklady provozování her, protože je to odvětví mimořádně finančně náročné zejména z důvodu technického a personálního vybavení a tyto náklady jsou nezpochybnitelné. Snižuje se tak i schopnost legálních firem konkurovat těm nelegálním.

Loterní daň nepředstavuje jedinou formu zdanění. Vedle institutu odvodu loterní daně platí pro provozovatele ještě povinnost řádného placení daně z příjmu. Loterie tak podléhají dvojímu zdanění, což podporuje nerovnoprávné postavení loterních společností proti ostatním podnikatelům. Odvod z loterií se vypočítává z obratu bez ohledu na vysoké provozní a technické náklady. Společnosti si dále nemohou odečíst z loterií DPH.

Věříme, že Ministerstvo financí bude stát za českými podniky, které zde řádně platí daně a bude výrazněji rozlišovat mezi hazardem a loteriemi.