Zavřít
Bilance: Délka hraní: Maximální výhra na technické hře je 500 000 Kč
Sazka svět

Kyberšikana? Běžná věc. Hlavně nemlčet!

Kyberšikana? Běžná věc. Hlavně nemlčet!

Anonymní prostor virtuálního prostředí dává lidem pocit, že si mohou dovolit víc než při osobním setkání. Hlavně u dětí a dospívajících ale může způsobit kyberšikana psychické následky nebo vést dokonce k sebevraždě. Esportové týmy mají zákaz kyberšikany nebo jakéhokoliv jejího náznaku dokonce ukotvený ve smlouvě a takové chování může skončit i vyloučením hráče.

Přečtěte si také: Velká gratulace! Díky Sazce letos vzniklo už 100 loterních milionářů


Pod anonymním jménem je vulgární příspěvek na internetu poměrně obvyklá věc. Stačí se jen začíst do komentářů pod články. „Anonymní prostor virtuálního světa dává útočníkovi pocit ochrany a nepostižitelnosti, popisuje psycholog Petr Šusta, který spolupracuje s profesionálním esportovým týmem BRUTE. „Nadávky tváří v tvář jsou obtížnější. Vyžadují více odvahy a hrozí fyzická konfrontace nebo převaha, popřípadě pro útočníka další nepříjemné důsledky.“
 

Podceňovat kyberšikanu se nevyplácí

Pozor by si měli dát hlavně rodiče a situaci na internetu nepodceňovat. U dětí a dospívajících může mít kyberšikana velké psychické dopady. „Bylo mi devět nebo deset let, když se za mě na Facebooku vydával můj spolužák. Sdílel tam různé příspěvky, které mě zesměšňovaly. Psychicky mě to totálně semlelo,“ svěřuje se skoro dvacetiletý mladík, dnes profesionální hráč počítačových her.

Šikana nakonec profesionálnímu hráči přerostla přes hlavu, a tak se svěřil svým rodičům. Ti se k problému postavili čelem a spolužákovi napsali přes svůj facebookový profil. Právě díky jejich správné a rychlé reakci spolužák profil nakonec smazal. Podobné situace se ale pod rouškou internetové anonymity dějí dnes a denně.
 

Pocity strachu, úzkosti a ohrožení

U lidí, kteří kyberšikanu zažívají, převažují pocity strachu, úzkosti, ohrožení, ale také vzteku, rozčílení, ponížení, pocit prohry, vlastního selhání z neschopnosti se ubránit. Všechny tyto pocity vedou k frustraci a sníženému sebehodnocení.

„Škody na psychickém zdraví šikanovaného mohou být mnohem vážnější, než by se mohlo zdát. Jsou popsány bohužel i případy sebevražd,“ dodává psycholog. Nejúčinnější je podle něj prevence a výchova. Hovořit o virtuálním prostoru s dětmi nejen ve škole, ale především v rodině a naučit děti internet bezpečně používat.
 

Hráči BRUTE kyberšikanu netolerují

Mohlo by se zdát, že hráči počítačových her čelí nevhodnému chování a nadávkám mnohem víc. Přece jen zapálení ve hře dokáže emoce docela rozvířit. „Jako tým se s tím setkáváme, ale u profesionálních hráčů mnohem méně než na amatérské úrovni, protože se spoluhráči i soupeři často znají osobně,“ říká manažer esportového týmu BRUTE Tomáš Müller.

„Etické chování členů našeho teamu navíc upravuje hráčská smlouva a za nedodržení hrozí hráči ukončení spolupráce. I to se nám bohužel jednou stalo a museli jsme kvůli tomu jednoho hráče vyloučit,“ doplňuje Tomáš Müller.
 

Proti kyberšikaně bojuje i Sazka

Etickým chováním ve virtuálním prostředí se zabývá také společnost Sazka, která od začátku letošního roku spolupořádá největší česko-slovenskou esportovou ligu Sazka eLeague a je zároveň generálním partnerem esportového týmu BRUTE.

„Jsme přesvědčeni, že esport přináší víc pozitivního než negativního, ale v oblasti bezpečnosti online prostředí je potřeba děti a mladé lidi stále edukovat, což je také jedním z našich cílů v oblasti esportu,“ říká specialista na esport ze Sazky Vojtěch Pres.

Mnoho herních společností dnes proti toxickému chování ve hrách bojuje a implementovalo systém, že kdokoli může nevhodné chování nahlásit. Pokud se na jednoho hráče sejde více stížností, může být ze hry vyřazený.

Ať už stojí za kyberšikanou kdokoli a s jakýmikoli úmysly, nemělo by se zapomínat na fakt, že jakákoli forma šikany je zločinem, a tak by se k tomu mělo také přistupovat.

Přečtěte si také