obrázek plovoucího banneru Zlatého kola
Zlaté kolo
Máte 0 z 10 Zlaťáků
Česko je rájem běžců. Jak začít s během?

Shazují se jím přebytečná kila i čistí hlavu. Běhu se aktivně věnuje skoro dva miliony lidí. Spousta lidí se také vrhá do závodění – letos je u nás organizováno na dva tisíce běžeckých soutěží.

Běhá 2 miliony Čechů

Odbourává stres, zlepšuje psychickou pohodu, posiluje srdce, snižuje krevní tlak, pomáhá udržovat tělesnou hmotnost… To jsou jen některé z výhod běhu, nejpřirozenějšího lidského pohybu, jež nám byl dán evolucí jako konkurenční výhoda k lovu. Podle průzkumu agentury Kantar je druhou nejoblíbenější sportovní aktivitou Čechů – první příčce vévodí jízda na kole.

Většina běžců chodí trénovat dvakrát až třikrát týdně a v rámci jednoho běhu pokoří vzdálenost pěti až deseti kilometrů. Nejčastěji chodí běhat k večeru, ideálně do lesa, ale když není zbytí, běhají i v parku nebo po silnici. Téměř každý z běžců si chce alespoň jednou v životě vyzkoušet nějaký běžecký závod.
 

Než vyběhnete

A jak se na samotný závod připravit? Největší chybou je přílišná horlivost. Rozhodně nedoporučujeme začínat stylem: vsadím se s tebou, že uběhnu maraton. S běháním bychom podle odborníků měli začínat pozvolna, ideálně indiánským během, tedy střídáním běhu s chůzí, a až pak se pouštět do vrcholných životních výkonů.

Podceňovat bychom neměli také správnou výbavu. Sice se říká, že běh je nejlevnějším sportem, jenže v botách za tři stovky se neběhá stejně jako v teniskách za tři tisíce. I když Keňané pobíhají bosí a Emil Zátopek, čtyřnásobný olympijský vítěz ve vytrvalostním běhu, trénoval v těžkých vojenských kanadách, investovat do kvalitní obuvi – pokud to s běháním myslíte opravdu vážně – se rozhodně vyplatí. Kromě toho, že se vám poběží „lehčeji“, vyhnete se bolavým palcům, kolenům a kyčlím.
 

Kvalitní spánek a strava

Dva dny před závodem se vyhýbejte přílišné zátěži a choďte spát dříve. Pokud noc před akcí nezamhouříte oka, což se stává, moc se neděste. Tělo vygeneruje spoustu adrenalinu a ten se vám v závodě může hodit. V den závodu jezte lehce, doplňujete tekutiny a nezapomeňte na pořádnou rozcvičku – patnáct minut před závodem poskakujte, proběhněte se, zahřívejte svaly, rozhýbejte klouby. Snažte se hýbat až do startovního výstřelu.
Pakliže budete trénovat na závody, určitě se vám to hodí i v případě, až si poběžíte pro své miliony. Pro online tiket klikněte na tento odkaz.

Přečtěte si také